-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:30082 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:13

آيا بلاياي طبيعي، مانند زلزله در اثر عوامل طبيعي رخ مي دهد يا عوامل ماوراي طبيعي نيز در وقوع آن نقش دارد؟
وقوع پديده ها به وسيله علّتها و بر طبق قوانين منظمي انجام مي شود. اين علّت ها بر دوقسمند: 1. علل مادّي 2. علل ماوراء مادّي(معنوي).
علل مادّي در چشم ما نمودي ظاهر دارند و به سهولت از آن ها با خبر مي شويم; مثلاً تأثير تابش خورشيد را در رشد يك گياه، خيلي زود درك مي كنيم; ولي در بيشتر موارد، تأثير علل ماوراي مادّي و با معنوي را از نظر دور مي داريم; زيرا چندان محسوس نيستند; از اين رو، بسياري از اشخاص عادت كرده اند كه در هر واقعه اي، تنها علل مادّي را جستجو كنند و در پي علّت ديگري نباشند; در حالي كه علل ماوراي مادّي در جاي خود بسيار مؤثّرند.
در مورد بلاياي طبيعي، گرچه مثلا زلزله معلول يك سلسله عوامل طبيعي است، ولي كه اين عوامل طبيعي مي تواند در برخي موارد بر اثر وجود برخي عوامل معنوي باشد.
نمونه هايي كه تأثير علل ماوراي مادّي را در امور مادّي نشان مي دهد، عبارتند از:
1. نماز باران; يعني با خواندن نماز و دعاي مخصوصي طلب باران مي كنند; چندين سال پيش در شهر قم، با همين روش باران باريده است.
2. دعاهايي به اين مضمون در اسلام است كه خدايا گناهاني را كه موجب فرود آمدن بلاها مي شود بر من ببخش. خدايا گناهاني را كه موجب قطع باران مي شود، بر من ببخش... و در

ـ596ـ
احاديث آمده كه دعا، جلوي قضاي الهي را مي گيرد; گرچه استحكام يافته باشد.
3. صدقه و صله رحم و اموري مانند اين ها نيز، در جلوگيري از بلايا و حوادث، چنان كه در احاديث آمده، مؤثّر مي باشد.

(بخش پاسخ به سؤالات )


ـ597ـ
             آفـرينش
             جهان مادّه                         فلسـفه آفـرينش                          

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.